- Wat zijn eigenlijk 'goede gesprekken'?
- Besteden we wel voldoende aandacht aan gesprekken?
- Nemen we er voldoende tijd voor?
Een stimulerende thuisomgeving is een van de belangrijkste factoren voor schoolsucces (Snow, Burns & Griffin, 1998). Maar wat verstaan we hier eigenlijk onder?
Een stimulerende thuisomgeving is meer dan kinderen veel voorlezen! Allerlei activiteiten en interacties tussen ouders en kinderen zijn belangrijk. Waar het op aankomt is dat er sprake is van een intensieve interactie tussen ouders en kinderen en boeiende gesprekken. Boeiende gesprekken die als vanzelf veel nieuwe woorden met zich meebrengen! Niet alle ouders weten hoe belangrijk het is om veel met hun kinderen te praten.
Wat is er nu zo belangrijk aan een "gewoon" gesprek? Veel kinderen groeien meertalig op. Thuis wordt de eigen taal gesproken en op de school een andere taal. Dit is geen belemmering voor een stimulerende thuisomgeving (Scheele, Leseman & Mayo, 2010). Het is juist belangrijk dat kinderen hun moedertaal goed leren spreken en in die taal met hun ouders gesprekken voeren over alles wat hen bezig houdt. Waar het hier om draait is de kwaliteit van gesprekken. We moeten kinderen de kans geven om taal en kennis actief te verwerven. Dit geldt voor thuis en ook voor de opvang en (voor)school.
Ouderbetrokkenheid is van groot belang voor het welzijn en de schoolprestaties van kinderen. Daarom hebben we de elementen ouderbetrokkenheid en stimulerende taalomgeving met elkaar verbonden. Tien tips zetten ouders op het spoor. Wat is het beste moment? Waar praat je over? Wat zijn interessante onderwerpen? En hoe krijg je diepgang?
Deze tien tips geven ouders ideeën om boeiende gesprekken met hun kinderen te voeren.
Meer informatie over onze aanpak >>>